Myanmar deel 1

17 juni 2018 - Mandalay, Myanmar

Lieve vrienden en familie,

Op dit moment zit ik al twee weken in Myanmar. Ik ben nu dit verslag op een laptop aan het typen in plaats van op mijn mobiel, dus bereid jullie voor op een lang reisverslag. Ook heb ik dit keer heb ik wat leuke weetjes aan mijn blog toegevoegd :)

Yangon
Yangon is de vroegere hoofdstad van Myanmar. Het is nu nog steeds de grootste stad van Myanmar. Naypyidaw is de huidige hoofdstad, maar deze stad is erg verlaten en er komen amper toeristen. Yangon is wel echt een levendige stad en tot mijn verbazing waren er grote moderne shopping malls en veel luxe auto's. Motorbikes zie je er niet, aangezien die er verboden zijn. Samen met een Deen en Duits meisje die ik in het hostel had ontmoet, ben ik de stad gaan verkennen. We kwamen op een markt terecht met veel te veel leuke spullen voor mijn backpack die al 3.5 kilo zwaarder is geworden sinds mijn vertrek in Nederland. Na een Indiaanse lunch hebben we de 'cirkeltrein' gepakt. Gedurende drie uur rijdt deze trein langs allemaal stationnetjes in de stad en een ticket kost 15 cent. Het leek wel een rijdende markt met alle verkopers die de trein in en uit kwamen. Na een tijdje hadden we het ook wel weer gezien, dus waren we uitgestapt en met de lokale bus terug naar het centrum gegaan. 'S avonds zijn we nog naar de grootste pagoda van Myanmar geweest.

Kalaw (-Inle Lake)
Kalaw is een dorpje wat hoger in de bergen, op acht uur rijden van Yangon. Dit was ook de eerste dag tijdens mijn reis dat het bij jullie in Nederland warmer was. Ik was hiernaar toegegaan om vanuit Kalaw een drie daagse trekking (hike) te maken naar het 'Inle Lake'. Eigenlijk hab ik nog nooit echt lange hikes gedaan, dus ik dacht dan maar meteen drie volle dagen. Kon ik ook eindelijk de wandelschoenen aan die ik al 7 weken ongebruikt aan het meesjouwen was. Na 7 km lopen op de eerste dag had ik dan ook al blaren, waardoor ik vervolgens nog meer dan 50 km met blaren moest lopen. We deden de tocht in een groep van 9 mensen, waarvan twee gidsen. Het was een super leuke internationale groep, waarmee ik ook de dagen na de trekking nog veel samen heb gedaan, Iedereen was erg fit en we liepen dan ook erg snel. De eerste dag habben we het verste gelopen (25 km) en in totaal dus ongeveer 60 km in 3 dagen tijd. Door de gevarieerde landschappen en goede sfeer in de groep bleef het leuk. We sliepen in kleine dorpjes bij mensen thuis. Het was erg basic en douchen hield in dat je achter een bamboe schutting een bakje water uit een ton haalde en over je heengooide. Het eten tijdens de tour was echt super lekker. De laatste dag was het helaas de hele dag aan het regenen waardoor het pad heel modderig en glad was. Al met al was het wel echt een gave ervaring.

Inle lake

Dit was dus de eindbestemming van de trekking. Het Inle lake is een mega groot meer tussen de bergen. Het is de meest toeristische plek in Myanmar, maar vooralsnog waren er weinig toeristen. Alle toeristen die ik in Myanmar heb gezien, waren backpackers. Ik sliep hier in 'Ostello Bello', waar bijna alle backpackers naartoe gaan. Ostello Bello is een hostel keten waar een erg gezellige backpackers sfeer hangt. De eerste dagen dat ik hier was, was het de hele dag aan het regenen. Daardoor had ik een aantal dagen rustig aangedaan en veel gechild bij het hostel en in restaurantjes. Ondanks de regen hadden we toch met onze trekking groep een boottocht gedaan. Dit was wel echt de moeite waard. Tijdens de boottocht hebben we 'longnecks' gezien, vrouwen van een ethnische minderheid die een hele lange nek hebben door de koperen ringen die ze om hun nek dragen. Op een andere regendag had ik een kookcursus gedaan.

Mandalay
Mandalay is na Yangon de grootste stad van Myanmar. Het is een leuke stad waar veel te zien en te doen is. Op dit moment zit ik hier weer in een Ostello Bello hostel. De eerste dag had ik een fiets gehuurd en ben ik fietsend de stad gaan verkennen. 'S avonds had ik voor het eerst in mijn leven een yogales gevolgd op de rooftop van het hostel. Ik heb er nu nog steeds spierpijn van. In Mandalay was het gelukkig wel weer lekker weer. Samen met drie andere reizigers hadden we een taxi gehuurd voor een dag om naar een hele lange bekende houten brug te gaan en een waterval. Vlakbij de brug was een plek waar honderden monniken bijeenkwamen om te lunchen, erg bijzonder om te zien. De waterval was ook bijzonder. Het water was heel mooi lichtblauw en we waren er de enige toeristen. We waren nog een stukje omhoog geklommen, waar we nog meer lichtblauwe baden tegenkwamen. Hier waren we dan ook de hele dag nog gebleven. Vandaag waren we 's ochtends met de boot naar de andere kant van de rivier gegaan waar een aantal leuke sight seeings waren. Morgen ga ik doorreizen naar de volgende plek: Bagan!

Leuke weetjes
- De meeste mannen lopen hier, net als de vrouwen, in een longyi rond (dit is een lange rok)
- Veel birmezen (bevolking van Myanmar) dragen Thanaka, dit is een soort lichtgeel smeersel dat ze op hun gezicht dragen als make-up en ter bescherming van onder andere de zon
- Myanmar is een van de dunbevolktste landen ter wereld
- De sturen van de auto's zitten soms aan de linkerkant en soms aan de rechterkant de auto
- Het gemiddelde salaris in Yangon is 10 dollar per dag
- De bevolking is over het algemeen vriendelijk, bescheiden en totaal niet opdringerig

Hopelijk heb ik jullie niet verveeld met mijn lange blog.

Groetjes!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jos:
    18 juni 2018
    Helemaal niet saai, Lieke! Bedankt voor je enthousiaste reisverslag en de gave foto’s.
  2. Jakomijn:
    21 juni 2018
    Wauw wat mooi!!!
  3. Herman en ria.:
    26 juni 2018
    Wat een prachtig verhaal lieke en fantastische foto's dank je wel lieverd .wat een mooi land .
  4. Janke:
    28 juni 2018
    Leuk die weetjes Lieke. Ik ben benieuwd welke weetjes je voor Maleisië voor ons hebt :)