Vietnam deel 2

11 mei 2018 - Kâmpôt, Cambodja

Inmiddels ben ik vandaag in Cambodja aangekomen, dus tijd om even te updaten!

Hué
Hier zaten we nog toen ik de vorige blog schreef. Na de lange fietstocht, wilden we nog even een drankje doen in een bar. Ongepland belandden we om 11 uur 's avonds volledig nuchter in een club met dronken aziaten en dronken backpackers. Het was er wel gezellig dus hebben we er maar een stapavondje van gemaakt. De volgende dag hebben we wat cultureel gedaan en toen het ging regenen zijn we naar de spa gegaan voor een massage. Deze was erg soft vergeleken met een gemiddelde Aziatische massage. Savonds zijn we met de nachttrein naar Hanoi gegaan. Dit was geen succes. De reis duurde 15 uur, de trein was erg ranzig, er zaten kakkerlakken in onze coupé en we hadden blauwe plekken op onze heupen van de harde matrassen. Een paar uur na de treinreis zijn we weer doorgereisd met een 7 uur lange busreis naar Ha Giang.

Ha Giang
Ha Giang is een gebied in het noorden van Vietnam dat vooral bekend is vanwege zijn super mooie natuur en de motorbike loop die je er kunt doen. Wij zijn hier dan ook naartoe gegaan voor een drie daagse motorbike tour. Het leek ons geen goed idee om zelf te rijden dus zaten we achterop bij 'easyriders'. Een soort motorbike chauffeur en gids in één. Ik zat achterop bij een Vietnamees die niet meer Engels sprak dan 'picture?' en 'are you okay?' maar toch erg zijn best deed om ons te vermaken. Saar zat achterop bij een Italiaan die daar als vrijwilliger werkte. Het leukste aan de tour vonden we de mooie uitzichten en het zien van de etnische minderheden die in het gebied leven. Deze mensen zien er anders uit dan vietnamezen, dragen erg kleurrijke kleding met patronen en hebben echt hun eigen (simpele en unieke) manier van leven. Je ziet de mensen overal in de natuur aan het werk, bijvoorbeeld op een hele stijle berg. Ook de kindjes helpen met alles mee, zoals met het maken van kleding. Soms zie je zelfs de kindjes op een motorbike voorbij komen. Op de laatste dag van onze tour kwamen we onderweg allemaal marathon lopers tegen. Het ging er wat anders aan toe dan in Nederland, aangezien ze onderweg soms stopten en foto's gingen maken. Daarnaast zagen we meer mensen aan het lopen dan hardlopen. Ook zijn we nog even de Chinese grens over gegaan, die bestond uit een lijntje prikkeldraad.

Hanoi
Na de Ha Giang tour zijn we met de nachtbus naar de hoofdstad Hanoi gegaan. Toen we op de eerste dag in een café yoghurt koffie aan het drinken waren (super lekker trouwens), zagen we een man op een scooter met allemaal geroosterde hondjes achterop. Dit blijkt in Vietnam helemaal niet uitzonderlijk te zijn en in Mai Chau hebben we zelfs op verschillende plekken afgehakte hondenkoppen zien liggen... Gelukkig zijn er in Hanoi heel veel alternatieven om te eten en hebben we twee keer super lekker mexicaans gegeten. Verder zijn we nog naar het ethonologisch museum geweest over de 54 verschillende etnische groepen in Vietnam en hebben we veel winkeltjes bezocht.

Mai Chau
Waar de doorsnee tourist naar Sapa gaat voor de rijstvelden, gingen wij origineel naar Mai Chau. Mai Chau is een vrij klein dorpje een paar uur van Hanoi af. De afgelopen weken hebben we veel gereisd dus hebben we besloten om hier vier nachten te zitten en wat bij te komen van al het gereis. De busreis was niet ideaal aangezien de bus al niet gemaakt was voor aziatische benen, laat staan westerse. We hadden een hele leuke bungalow geboekt in een homestay midden in de natuur. Savonds toen we ontdekten wat voor beestjes er allemaal zaten, vonden we het toch wat minder leuk, maar gelukkig hadden we een klamboe! (En een Nederlandse backpacker ontmoet die alle kakkerlakken, spinnen e.d. voor ons weg joeg :)). Toen we op bed lagen, hoorden we gegil van de anderen die nog aan tafel zaten. Er zat daar namelijk een giftig zwart wit slangetje, die de host vervolgens met een stok dood heeft geslagen. Alle avonden in Mai Chau hebben we genoten van het uitgebreide diner bij de homestay en van de gezelligheid 's avonds met de andere reizigers die er verbleven. Ook bij deze homestay waren fietsen te leen en zijn we een aantal keer gaan fietsen. Eén van de dagen zelfs 30 km gefietst. De volgende dag hebben we het wat luier aangepakt en zijn we met een taxi en gids naar het natuurgebied Phu Luong gegaan. De gids sprak goed Engels en heeft ons vanalles verteld over Vietnam. Ook hebben we een hike gedaan tussen de rijstterassen, erg mooi. De laatste dag was het heel erg heet, dus hebben we de hele dag bij een zwembad doorgebracht. Terug in Hanoi hebben we Saar (en Lotte die we in Mai Chau leerden kennen) hun laatste avondje in Vietnam gevierd door te stappen. Eigenlijk hebben we alleen maar in kroegjes gezeten maar ook leuk haha. Daarna gingen Saar en ik nog even langs de yoghurt bar om als late night snack griekse yoghurt met aarbeiden, honing en muesli te eten. Het voelde meer als ontbijt maar wel de beste die we hebben gehad in de afgelopen weken!

Phu Quoc
Vanuit Hanoi is Saar weer naar Nederland gevlogen en ben ik doorgereisd naar Phu Quoc. Dit is een eiland ten zuiden van Vietnam. Ik vond het eiland tegenvallen, omdat de mooie stranden ver van de hostels afzaten en moeilijk te bereiken waren. Hierdoor heb ik die dus helaas niet gezien. Er lag overal afval op het eiland en er waren veel uitgestorven resorts. Ik moest ook even wennen aan het alleen zijn dus mijn beeld van Phu Quoc is niet helemaal objectief haha. De laatste dag op het eiland had ik wel leuke mede backpackers ontmoet waardoor het einde wel gezellig was!

Ik ben net aangekomen in Cambodja (Kampot) dus kan daar nog niet zoveel over zeggen. Ik zit wel in een leuk guesthouse en ga morgen een dagtour doen!

Liefs

1. Marlies:
    11 mei 2018
    Heel leuk weer! Ik wil wel je reismaatje in Cambodja worden hoor :) Geniet ervan!!
  2. Marije:
    11 mei 2018
    Leuk om weer te lezen over jullie belevenissen. En wat een prachtige foto's! Liefs
  3. Beppe:
    12 mei 2018
    Groeten van Beppe. Ik heb heel je verslag gelezen en alle foto’s bekeken. Ik vind het heel leuk.
  4. Annebeth:
    12 mei 2018
    Kampot, daar hebben wij mooie herinneringen aan! Mocht je een gids van een jaar of 40 tegenkomen, doe m de groeten van ons!
  5. Annebeth:
    12 mei 2018
    Kampot, daar hebben wij mooie herinneringen aan! Mocht je een gids van een jaar of 40 die Kee heet tegenkomen, doe m de groeten van ons!
  6. Jakomijn:
    13 mei 2018
    Mooi!! Geniet van Cambodja!
  7. Herman en ria.:
    13 mei 2018
    13 mei
    Wat een fantastsch verslag heb je weer geapt lieke. Wij genieten hiervan . zo beleven en genieten. We van jouw reis en zijn we toch een beetje bij je. Heb je leuke mensen om je heen? En wanneer komt
    Fia bij je? Dan kunnen jullie samen weer leuke dingen gaan doen doe haar onze groeten en een dikke knuffel voor jullie beiden. Wij denken aan jullie.
  8. Oma van Warmerdam:
    15 mei 2018
    Lieve Lieke,heb je verhaal helemaal gelezen,wat een avontuur.tot gauw maar weer.
    Lieve groetjes,Oma
  9. Lieke:
    16 mei 2018
    Bedankt voor jullie berichtjes! :)
  10. Truus:
    1 juni 2018
    Ben benieuwd naar je volgende verslag! Nog een mooie tijd daar!