Reisverslag Maleisië

21 juli 2018 - Jakarta, Indonesië

Hallohallo!

Inmiddels loop ik al een maand achter op het schrijven van mijn blog, dus tijd om even in te halen! Hopelijk zijn jullie trouwere lezers dan ik schrijfster ben haha. Ik ben de afgelopen 3 en een halve week in Maleisië geweest. Naast nog niks geschreven te hebben, heb ik ook erg weinig foto's gemaakt. Eigenlijk vond ik alle vorige landen waar ik ben geweest een stuk leuker dan Maleisië. Ik heb het er wel naar mijn zin gehad hoor, maar ik heb gewoon minder met Maleisië dan andere landen. De sfeer in Maleisië is heel anders dan in de andere landen in Zuidoost-Azië. Toen ik vanuit Myanmar landde in Maleisië had ik ook wel even een cultuurshock. Maleisië is veeel 'bewerkter' en dat vind ik persoonlijk minder leuk. Het type reiziger is er dan ook heel anders (waarschijnlijk ook omdat het nu hoogseizoen is). Een stuk minder backpackers en meer stellen, gezinnen enz. Maaaar het Engels niveau in Maleisië is wel erg goed, alles is goed geregeld, de bussen rijden op tijd, je was wordt er ook echt schoon, ik heb maar 1 kakkerlak gezien, de reisafstanden zijn relatief kort en het eten is geweldig! Met name het Indiase eten is echt heerlijk. Daarnaast is Maleisië echt een winkelparadijs, helaas heb ik daar niet zoveel aan met mijn overvolle backpack haha.

Kuala Lumpur
Kuala Lumpur (KL) is een erg moderne stad met veel indrukwekkend hoge gebouwen. Ik moest wel even wennen aan de stad. Alles is zo groot en de stad (inclusief het super goede public transport netwerk) is een doolhof. Ook vond ik de stad niet zo voetgangers vriendelijk. Google Maps of Maps.me volgen gaat moeilijk omdat daar wegen aangegeven worden waar je als voetganger niet langs kunt. Ik heb dan ook vele (onnodige) kilometers gelopen in Kuala Lumpur. Als ik terugdenk aan KL denk ik vooral aan al het lekkere eten dat overal te vinden is en de oneindige hoeveelheid shopping malls. Het was dan ook een challenge om niet te gaan winkelen. Winkelen is trouwens niet het enige wat je kunt doen in de shopping malls, je kunt er ook naar de bioscoop, bowlen of naar een attractiepark met onder andere een achtbaan gaan. Het natuurpark midden in het centrum was ook bizar. Dit is een groot park, midden in het centrum omgeven door de grote hoge gebouwen. Ik zag zelfs aapjes in dit park. De eerste nacht in KL zat ik in een soort van hostel in een gebouw waarbij je gebruik kon maken van een infinity sky pool die daar was. Dit was wel heel gaaf, vooral toen ik de volgende ochtend er vroeg heen was gegaan en er alleen nog maar een Chinees stel en wat spelers van het nationale Dubaiaanse cricket team waren. Toen ik 's ochtends wakker werd om naar de wc te gaan, zag ik toevallig de mooiste zonsopgang die ik tot nu toe heb gezien tijdens mijn reis. Ik ben nog steeds geen groot fan van de grote steden in Zuidoost-Azië, maar in zijn categorie is KL wel een leuke. Verder heb ik vooral veel gelopen en bezienswaardigheden gezien zoals een moskee. KL was voor zover ik me kan herinneren de eerste plek waar ik niet echt leuke medereizigers heb ontmoet. Maar ik vond het niet heel erg aangezien ik de weken ervoor telkens met anderen was.

Mallaka
Mallaka is een stad onder KL, ik vond ik de minst leuke stop van mijn hele reis. Er was een eindje uit de stad een moskee op het water die heel mooi was en er waren wel wat mooie gebouwen, maar voor de rest vond ik het eigenlijk niks. Het oude centrum leek een opgezette kermisattractie voor Chinese toeristen. Het ergste waren nog wel de Hello Kitty en Pokémon tuktuks die met luide muziek door de smalle straatjes reden. Het hostel was op zich prima maar ik was er de enige gast. Gelukkig had ik bij het busstation een Italiaans meisje leren kennen met wie ik samen een boottochtje had gedaan, gegeten en naar een bar geweest. Dat was wel leuk alleen ging zij de volgende dag alweer weg.

Tioman Island
Vanuit Mallaka ben ik naar Tioman Island gegaan. Het eiland is vrij groot maar er wonen weinig mensen. Er is voornamelijk jungle op het eiland. Het dorpje waar ik zat bestond uit een smal pad met daaraan wat bungalows en restaurantjes en aan de ene kant de jungle en andere kant strand. De natuur was er heel erg mooi en er waren veel dieren. Overal waren apen, varanen en ik heb zelfs een python slang gezien. De stranden waren niet erg mooi aan deze kant van het eiland. Ik ben 5 nachten hier gebleven en mijn dagen bestonden vooral uit zwemmen, zonnen, restaurantjes, duiken en snorkelen. Er waren weinig mensen bij het dorpje waar ik zat, maar op zich wel gezellig met de reizigers die er waren. De meesten waren wel een stuk ouder dan ik. Samen met wat andere backpackers ben ik nog door de jungle naar een ander strand gelopen. Was een pittige wandeling maar wel gaaf. Het leukste op Tioman vond ik het duiken, de onderwaterwereld is er erg mooi. Met name de zeeschildpad vond ik heel gaaf om te zien!

Perhentian Kecil
Perhentian Kecil is een ander eiland aan de oostkust van Maleisië. Ik verbleef hier op Long Beach, waar het vol zat met backpackers. Het leefde hier meer dan op Tioman Island, erg gezellig! De stranden op dit eiland zijn ook een stuk mooier en ook hier kan je erg goed duiken. Ik zat dan ook in een accommodatie van een duikschool. Helaas kwam de eerste nacht dat ik er sliep mijn oorpijn terug en kon ik dus niet gaan duiken. De eerste dagen heb ik dan ook rustig aan gedaan. De duikschool zat aan het strand en er waren hangmatten en zitzakken en het was gezellig met de mensen die er waren, dus niet de slechtste plek om ziekig te zijn :). Toen ik na een paar dagen weer wat energie had, heb ik wat andere strandjes op het eiland bezocht. En na 6 dagen kon ik eindelijk duiken. De strandjes waren er echt heel mooi en de duiken heeel tof! Uiteindelijk ben ik dan ook ruim een week op het eiland geweest. In de avonden zaten we meestal bij de bar op het strand, erg gezellig plekkie.

Georgetown, Penang
Samen met een Australisch meisje die ik op Perhentian Kecil had leren kennen (Deeda) ben ik doorgereisd naar Penang. Penang is ook een eiland maar wel een groot eiland waardoor het niet aanvoelt als een eiland. George town is er de grootste stad, waar we ook verbleven. De weg van de Perhentian naar Penang was mooi door de bergen. We waren hier nog bijna achtergebleven. Onderweg stopte de bus (met in totaal 4 passagiers) en gingen we naar de wc. Toen we op de wc zaten is de bus zonder ons weggereden, maar gelukkig mistten de 2 andere passagiers ons wel en stopten ze de bus. De eerste dag in Penang hebben we een motorbike gehuurd en rondgereden. We kwamen bij de botanische tuinen waar vandaan je kan hiken naar de top van de Penang 'hill'. Vrij onvoorbereid besloten we de hike te gaan doen. Penang mountain was een toepasselijkere naam geweest, het was een paar uur erg steil omhoog lopen op het heetst van de dag. We waren met zijn 6en maar niemand had eten. Het was wel een hele mooie tocht en op de top hebben we heel veel en lekker gegeten. Onderweg kwamen we nog allemaal moeder apen met baby aapjes tegen. 'S avonds zijn we nog naar het strand geweest. De dag erna hebben we een rustdagje genomen. Wel hebben we George Town bekeken waar allemaal street art te zien is verspreid over de stad.

Cameron Highlands
Samen met Deeda ben ik doorgereisd naar de Cameron Highlands. Dit vond ik de mooiste plek die ik gezien heb in Maleisië. Dit is een hoger gelegen (en dus koeler) gebied in Maleisië. Het is er erg groen en er zijn theeplantages. Ook hier zijn we gaan hiken. Eerst liepen we langs de theeplantages en daarna kwamen we bij het 'mossy forest' uit. Dit was echt wel een mooi stuk om te hiken, zoals te zien is op de foto's. Toen we naar beneden aan het lopen waren en het een beetje begon te regenen, vroeg een Maleisisch stel die langs kwam rijden of we een lift wilden. Ze waren op weg naar het theehuis bij de plantages en daar wilden we ook heen dus zijn we met hun meegegaan. Daar hebben we gezellig met ze gepraat en ze hadden ons broodjes, aardbeien en thee gegeven.

Kuala Lumpur
Vanuit hier ben ik naar Jakarta (Indonesië) gevlogen, waar ik nu ben! Fia (vriendinnetje van thuis) kwam op dezelfde dag in Jakarta aan en reist met mij mee tot het einde van mijn reis. Mijn solo reizen zit er dus alweer op!

Fijne vakantie allemaal, ik hoop dat jullie ook zoveel genieten als ik!

Liefs

1. Marlies:
    22 juli 2018
    Ook al waren het niet de leukste weken van je reis, ik vond het wel weer heel leuk om je blog te lezen! Geniet van het laatste land! :)
  2. Truus:
    22 juli 2018
    Geweldig, die reis van jou! Dit neem je je hele verdere leven mee! Geniet van de laatste etappe!
  3. Herman en ria.:
    23 juli 2018
    Wat prachtig. Lieke wat jij allemaal meemaakt dit kunnen ze je nooit meer afnemen en de mensen die daar wonen geweldig lief en attent daar kunnen ze hier nog wat van leren. Dag liefie veel plezier met. Fia.