Cambodja

5 juni 2018 - Bangkok, Thailand

Lieve lezers,

Ik ben niet erg lekker bezig met het bijhouden van mijn blog en foto's maken (en ook niet met appjes beantwoorden sorry), maar hopelijk krijgen jullie toch nog een goeie indruk van mijn reis in Cambodja! (Waar ik inmiddels eigenlijk ook al ruim een week niet meer ben) Ik heb geprobeerd beknopt te schrijven, maar heel Cambodja in één blog is toch een beetje veel.

Kampot
Kampot was de eerste bestemming in Cambodja waar ik was. Het is een klein stadje, geleden tussen de bergen en aan een rivier. De sfeer was er heel relaxed met leuke backpackers en ben er dan ook drie nachten geweest. Ik zat in een leuk guesthouse met een barretje erbij. Sowieso zijn er in Kampot veel leuke plekjes om te eten en drinken, vooral gerund door westerlingen die in Kampot zijn blijven hangen. Vlakbij Kampot is een national park waar ik een dagje een tour heb gedaan. We hadden een leuke gids die goed Engels sprak en ons vertelde over de heftige geschiedenis van Cambodja. Wat ook erg leuk was, was de boottocht over de rivier, waarbij we ook de zonsondergang zagen.

Koh Rong Samloem
Dit eiland maakte alles goed wat ik op Phu Quoc gemist had: een eiland voor ongerepte jungle en perfecte stranden met helderblauw water. Ook het dorpje waar ik zat was erg leuk, het voelde als een soort camping en er waren redelijk veel backpackers. De eerste dag had ik helaas wel wat verkeerds gegeten waardoor ik twee dagen ziek ben geweest. Maar ik ben in totaal 6 dagen op Koh Rong Samloem gebleven, waardoor ik toch nog veel heb kunnen genieten van het eiland. Samen met een Nederlandse jongen heb ik een tocht door de jungle gemaakt naar een super mooi afgelegen strand. Na een kwartier begon het keihard te regenen dus hebben we volledig doorweekt de tocht afgemaakt, maar gelukkig was het op het strand wel weer zonnig :). Ook de volgende dag zijn we met een groepje een jungle tochtje gaan maken naar een waterval en een snorkelplek. Het gaafste wat ik op dit eiland heb gedaan was wel het 's avonds zwemmen in de zee tussen de lichtgevende plankton. Het was echt magisch dat bij elke beweging er allemaal lichtpuntjes om me heen kwamen. Daarnaast er een hele mooie zonsondergang te zien op het eiland. Ik zat in een leuke homestay bij een Australiër die erg aardig was maar ik had wel moeite zijn accent te verstaan. Hij had een lekkere mango cake voor ons gemaakt en we hebben samen gekookt, wat ook wel weer een keer leuk was na een maand uiteten.

Phnom Penh
Vanuit het vredige eiland ben ik doorgereisd naar het onvredige Phnom Penh (de hoofdstad van Cambodja). Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van de grote Aziatische hoodsteden, maar toch wil ik ze niet overslaan. De sfeer in Phnom Penh vond ik matig: er is veel prostitutie, mensen die je af proberen te zetten en telkens word je gewaarschuwd voor zakkenrollers. Gelukkig had ik op Samloem een meisje leren kennen die in Phnom Penh woont en ging ik daarmee samen naar een leuke kroeg. Daarnaast was met haar de tuktuk rit 4x zo goedkoop. In Phnom Penh heb ik het s21 museum en de killing fields bezocht. Dit was vooral heel heftig, naar en schokkend. Deze museums gaan over de recente geschiedenis van Cambodja. In 1975 was er een revolutie waardoor Pol Pot aan de macht kwam. Onder zijn regime zijn 1 op de 4 Cambodjanen vermoord.... De S21 is een gevangenis die destijds werd gebruikt en bij de killing fields zijn meer dan een miljoen mensen vermoord.

Siem Reap
Ik had een kaartje gekocht om met een mini van naar Siem Reap te gaan, maar uiteindelijk zat ik tussen de locals in een grote bus (welkom in Cambodja). Cambodja vraagt wat meer flexibiliteit dan Vietnam omdat nooit iets gaat zoals je verwacht en al helemaal niet als het om vervoer gaat. Cambodja is wel een veel meer boeddhistisch land dan Vietnam. Je ziet er regelmatig monikken en tempels. Vlakbij Siem Reap ligt Angkor, een super groot gebied met allemaal tempels. De Angkor Wat is hiervan de meest beroemde. Bij het hostel had ik een 'shared tour' geboekt met de tuktuk naar dit gebied. Het was alleen erg rustig dus was ik alleen. Voordeel het duidelijke laagseizoen is wel dat het zelfs bij de tempels rustig was. Bij de Angkor Wat heb ik de zonsopkomst gezien (voor zover dat te zien was met de wolken). Zo vroeg op de dag zaten er allemaal aapjes bij de tempel. Daarna heb ik nog 4 andere tempels bekeken. Doordat ik alleen was, was ik er vrij snel doorheen en vroeg terug bij het hostel. Toen heb ik nog fanatiek een tweede tour voor die dag geboekt, waar wel ook andere backpackers meegingen. Na nog 5 mooie tempels gezien te hebben, was ik wel helemaal gesloopt en ook wel even klaar met tempels haha. Maar het was super mooi en bijzonder om gezien te hebben! Verder was Siem Reap wel een leuk plekje met veel winkeltjes, markten, kroegen en restaurants.

Battambang
Dit is de tweede grootste stad van Cambodja qua inwoners, wat moeilijk te geloven is aangezien het voelt als een klein dorps stadje. De dag dat ik aankwam heb ik een mountainbike gehuurd en langs de rivier een fietstocht van 30 km gemaakt. Onderweg kwam ik langs allerlei dorpjes. Battambang is een culturele stad met veel galerijen. De human art gallery was mijn favoriet. De Italiaanse eigenaar had 4 jaar lang over de wereld gefietst en allemaal portretten van mensen gemaakt, waarbij die veel interessante verhalen te vertellen had. De volgende ochtend ging ik er weer even langs met een Duits meisje en ontkwamen we er niet aan op de vroege ochtend zijn zelfgemaakte rijstwijn te drinken. Dit was een erg leuk dagje waarop ik veel heb gedaan en gezien. We zijn naar een krokodillen farm geweest, meer, uitzichtpunt op berg met allemaal apen en de twee leukste dingen: bamboo train en bad cave. De bamboo train is dus een soort karretje gemaakt van bamboe waar je mee over het treinspoor gaat, niet erg comfortabel maar wel leuk. Voor de bat cave zijn we een stukje de berg op geklommen om vanaf daar de miljoenen vleermuizen uit de grotten te zien komen, heel gaaf!!

'Mountain village'
In Kampot had ik twee Engelsen ontmoet die mij vertelden over dat ze terecht waren gekomen bij een Cambodjaanse familie thuis vlakbij Battambang. Ze waren er erg enthousiast over en dat maakte mij natuurlijk nieuwsgierig. Dus gaven ze mij Saro zijn nummer en heb ik gevraagd of ik er ook mocht logeren. Saro reageerde erg enthousiast en ben ik daar dus voor een weekendje heen gegaan. Hij woont in een klein dorpje met zijn gezin, ouders, broer en gezin en dan nog wat familieleden. Ik snapte niet precies de structuur maar het waren in ieder geval veel mensen waarvan alleen Saro goed Engels sprak. Hij had super schattige kindjes van 4 jaar oud en 8 maanden oud. Ik vond het erg leuk en interessant om een weekendje hier te zijn, je ziet dan toch wel echt beter het lokale Cambodjaanse leven.

Na Cambodja ben ik doorgereisd naar Thailand, maar hier zal ik in een nieuw blog over vertellen.

Groetjes!

1. Jeanine:
    5 juni 2018
    Super Lieke , heel leuk om mee te lezen met deze geweldige reis👍💖geniet ervan en een dikke knuffel uit Nederland
  2. Eva:
    5 juni 2018
    Wauw Lieke, ziet er echt geweldig uit!!!
  3. Rick Verberne:
    6 juni 2018
    Leuk om te lezen Lieke :) En prachtige foto's. Geniet er nog van
  4. Tessa:
    8 juni 2018
    Heel leuk om weer wat te lezen over je reis Liek!❤️😃 Ook hele mooie foto's!! Snel maar even skypen!
  5. Jos:
    12 juni 2018
    Dank je Lieke, voor je prachtige verslag en foto’s! Heel gaaf.