Vietnam deel 1

25 april 2018 - Thành phố Huế, Vietnam

Hallo!

Inmiddels zijn we anderhalve week in Vietnam en hebben het heel erg naar ons zin! Met wij bedoel ik ook Sara Lynn, die de eerste drie weken met mij mee reist :)

Ho Chi Minh
Saar en ik vlogen allebei naar Ho Chi Minh, maar Saar kwam eerder aan met een andere vlucht. De vliegreis was prima maar wel een stressvolle start omdat ik mijn visum+paspoort niet terug kon krijgen omdat ik geen dollars cash had, maar geen dollars kon krijgen omdat ik door de duane heen moest om bij een ATM te komen (en daarvoor dus mijn paspoort nodig had). Gelukkig is het na lang wachten goed gekomen en zijn we met de bus naar het hostel gegaan. Ho Chi Minh is een grote stad in Vietnam, ik dacht dat het de hoofdstad was maar kwam er onze laatste dag in Ho Chi Minh achter dat Hanoi de hoofdstad is (lekker voorbereid op reis haha). In Ho Chi Minh hebben we veeel markten bezocht, zijn we naar het historisch museum, china town en naar tempels geweest. Hier konden we nog genieten van het Vietnamese eten maar inmiddels zijn we uitgekeken op rijst en noedels 😅 De vele fruit smoothies die je op straat kan drinken op de kinderstoeltjes en tafeltjes zijn wel geweldig! Het viel ons op dat het overal op straat naar bouillon ruikt.

Hoi An
In Ho chi minh kwamen we erachter dat de reisafstanden in Vietnam super groot zijn. Dus hebben we maar een binnenlandse vlucht geboekt naar Hoi An (stadje ergens in het midden van Vietnam). Hier zaten we in een homestay (soort bed and breakfast of guesthouse) bij een super leuke familie. Ze waren erg gastvrij en wilden vanalles voor ons regelen. Sowieso zijn de Vietnamese heel vriendelijk en behulpzaam. Ze lachen en zwaaien veel naar ons. In de homestay was ook een lokaaltje waar Engels les werd gegeven. Op de te kleine fietsjes die we bij de homestay konden lenen, zijn we naar het strand geweest. Gelukkig was hier niet zo'n verkeerschaos als in Ho Chi Minh, wel zie je oooveral in Vietnam mensen op motorbikes. We waren erg positief verrast door de old town van Hanoi, waar het 's avonds heel sfeervol is met allemaal lampionnen boven de straten. Wel veel toeristen maar daardoor is het wel leuk winkelen in de vele kleine souvenir en kleding winkeltjes die er zijn.

Cham island
Na bijna een week in steden geweest te zijn, verlangden we naar wat meer strand en natuur. Vanuit Hoi An worden er veel dagtripjes georganiseerd naar het enige bewoonde eiland van de cham eilandengroep. Het leek ons leuk om even de groepen Chineze toeristen die met ons op de foto willen te vermijden, dus hadden we een homestay geboekt in een klein vissersdorpje aan de minder toeristische kant van het eiland. Dit had wel als gevolg dat we werden aangestaard door elke local en soms door wel 20 tegelijk. De mensen waren er nogal wereldvreemd en hadden pas sinds twee jaar stroom. Het leven van de mensen in dit mini dorpje bestond dan ook uit niet veel meer dan vissen, vis verkopen, het huishouden en vis eten. Ik hou eigenlijk niet van vis maar kon er natuurlijk hier niet om heen om geen vis te eten en het was best lekker. De baby inktvisjes die we bij de homestay door de groentes kregen, vond ik nog wel een te grote uitdaging. We zijn vanaf dit eiland nog met een bootje naar een snorkel plek geweest, waar heel veel mooie vissen en gekleurd koraal te zien waren. En natuurlijk genoten van op het strand liggen en in de zee zwemmen. Aan het einde van onze stranddag zaten er allemaal apen in de bomen bij het strand. We moesten nog een stukje tussen de bomen door lopen om terug te gaan naar de homestay. Ons noodvoedsel (bananen) hadden we maar op het strand weggegooid omdat we bang waren dat de apen ons anders gingen aanvallen. Later hadden we hier spijt van omdat we door ons geld heen waren en er natuurlijk niet gepind kon worden op het eiland. Gelukkig hadden we net genoeg om de homestay en boot terug te betalen. We hadden alleen geen geld meer voor ontbijt.

Hué
Na de Cham Islands zijn we met de bus doorgereisd naar Hué, waar we op dit moment zitten. Hué is de voormalige keizerlijke hoofdstad van Vietnam. Aangezien we onze motorbikeskills niet helemaal vertrouwen, zijn we vandaag maar weer op de fiets naar een bekende graftombe hier geweest. Dit was best een pittig eind fietsen en al helemaal de terugweg door onze ongeplande omwegen. Wel kwamen we toen toevallig langs een heel mooi uitzichtpunt en oorlogsbunkers.
Morgen gaan we overdag het stadscentrum van Hué bekijken en naar een spa. Daarna zullen we met de nachttrein doorreizen naar het noorden (Hanoi).
Hierover meer in het volgende blog!
Daag!

1. Marije:
    25 april 2018
    Geweldig dat je dit met ons wilt delen! Kijk uit dat je niet te snel gaat anders ben je over 2 maanden al klaar met je reis! 😉
  2. Marlies:
    25 april 2018
    Ah wat super leuk om te lezen! En lekker droog haha. Geniet ervan! En van de vis :-)
  3. Jos:
    3 mei 2018
    Prachtig die foto’s en heel leuk om te lezen. Veel plezier!
  4. Jakomijn:
    6 mei 2018
    Leuk Lieke, om te lezen! En wat een mooie plaatjes! Veel mooie avonturen nog voor jullie!!!
  5. Truus:
    8 mei 2018
    Leuk, Lieke! Mag je tante je ook nog een raad geven? Kijk uit met fruit smoothies e.d. ivm voedselvergiftiging 🤢
  6. Herman en ria.:
    10 mei 2018
    Goedemorgen dames wij zitten aan het ontbijt. Dit bericht tik ik op jouw reislogger. Nu moet het hopelijk goedkomen. Fijne dag dikke knuffel.
  7. Herman en ria.:
    10 mei 2018
    Prachtig al die foto's. Dames . wat een mooie. Reis maken jullie. Dit kunnen ze je nooit meer afpakken . dit zit voor altijd in je geheugen. Heel goed dat jullie dit. Doen .liefs en veel plezier.